Posted in Uncategorized
Villkor

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@obym.se.

Viktig infomation om dina personuppgifter

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter.

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Privacy Policy.

I korthet kan vår policy beskrivas på följande sätt:

Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig.
Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis får PostNord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring.

Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt.
Om du anger att du vill ta emot vårt nyhetsbrev så använder vi ett externt system för detta. Läs mer på vår sida för Privacy Policy.

Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på info@obym.se.

Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när Optima by Mia Sassi bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av Optima by Mia Sassi. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Optima by Mia Sassi har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Optima by Mia Sassi måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

Priser
I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Optima by Mia Sassi inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

FRAKT
En fraktkostnad om 70 kr tillkommer inom Sverige. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser fullständig fraktkostnad i kassan.

Betalningsalternativ/Betalningsvillkor
FAKTURA (endast inom Sverige)
Avgiften för att betala mot faktura är 20 kronor. Vi använder Klarna för faktura och du hittar deras villkor här: https://www.klarna.com.
Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats. Det är Klarnas betalningsvillkor som gäller och du hittar dem här: Klarna

Kortbetalning
Vi använder Klarna och PayPal för säkra kortbetalningar. Läs mer om Klarna och PayPal här:
https://www.klarna.com
https://www.paypal.com

Direktbetalning via internetbank.
Betalning via banken sker genom Klarna. Läs mer om Klarna här: https://www.klarna.com

Swish
Välj Swish som betalningssätt och du får information i din orderbekräftelse om nummer du swishar betalningen till. När din betalning har registrerats hos Optima by Mia Sassi så skickas din beställning.

Leveranser

Vi skickar varorna från vårt lager varje måndagar – fredagar. För att försändelsen skall hinna skickas med måndagen leverans behöver ordern inkommit till Optima by Mia Sassi senast klocka 14:00 på fredagar, för utskick på torsdagar behöver orden ha inkommit till Optima by Mia Sassi senast 16:00 på onsdagen. Leveranstiden kan variera, för detaljerad information om din leverans kontakta oss på info@obym.se.
Kontakta oss via mail, info@obym.se eller ring oss på 031-797 73 69.

Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av PostNord eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.

Förseningar

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi kommer alltid meddela dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening längre än fem arbetsdagar.

Orderbekräftelse

När vi tagit emot din order får du en bekräftelse av oss via e-post.

Transport

Optima by Mia Sassi ansvarar för transport till dig som kund, om inte annat överenskommits. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@obym.se.

Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt.

Reklamationer

Som kund har man enligt konsumentköplagen långtgående rättigheter om produkten har fel vid leverans med mera. Optima by Mia Sassi garanterar att våra produkter uppfyller de specifikationer som uppges för respektive produkt och strävar alltid efter att beskriva produktens egenskaper så att de stämmer överens med verkligheten. Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@obym.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

Spårbarhet

Varje produkt har ett artikelnummer som underlättar så att vi kan spåra specifik vara, varje produkt har även ett bäst före datum. Skulle det vara något fel på varan ska det räcka med att kunden uppger artikelnumret som står på baksidan av varje vara i kombination med bäst före datumet för att vi ska kunna spåra det. Skulle felet omfatta alla varor som producerats vid ett specifikt tillfälle kommer samtliga varor från det berörda producenten att återkallas.

Återbetalning

Återbetalning sker via Klarna. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen. Betalningar med Swish återbetalas i nuläget via en kontotransaktion, för att möjliggöra detta behöver vi tillgång till ett kontonummer kopplat till den person som gjort köpet från början, för vidare information kontakta oss via info@obym.se.

Förpackningar

Samtliga förpackningar som vi använder är miljöanpassade och aluminiumfria samt återanvändningsbara för att i så stor utsträckning som möjligt värna om miljön.

Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@obym.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Privacy Policy).
Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund. En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är vår administratör, dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår Privacy Policy eller kontakta oss på info@obym.se.

Ej uthämtat paket

Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 300 kr.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.

Länk: ec.europa.eu/odr
Då kommer du till:
“European Commission official website. The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court.”

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart